Vij5 » blog » Exhibitions & Presentations » Gemaakt voor/met elkaar, interview in ‘Connecting the Dots’, Milaan 2017

Gemaakt voor/met elkaar, interview in ‘Connecting the Dots’, Milaan 2017


Minimalistische designs en pure materialen gaan samen in de elegante en functionele collectie van het Nederlandse label Vij5. Vij5 producten onderscheiden zich echter door de oprechte verbinding en de sterke samenwerking tussen de mensen achter het label – curatoren, ontwerpers, fabrikanten en klanten.

Interview door Federica Marie Carenini (Vertaald door Vij5).
Foto door Daphne Kuilman

Arjan van Raadshooven en Anieke Branderhorst zijn de oprichters van interieurlabel Vij5. De twee woonden in hetzelfde huis tijdens hun studies aan respectievelijk TU/e architectuur en Design Academy Eindhoven. In die vroege dagen hadden ze al een constructieve verbinding – als de een faalde, schoot de ander te hulp.

Het afstudeerproject van Anieke werd een keerpunt en het begin van hun samenwerking. Toen de jonge ontwerper overwoog haar gedetailleerde werk in productie te nemen, bevond ze zich op een kruispunt. Aan de ene kant zou het onderbrengen van haar ontwerp bij een bedrijf waarschijnlijk afbreuk doen aan het concept achter haar werk. Aan de andere kant zou het een grote uitdaging zijn om het product zelf te maken, al dan niet in samenwerking met een producent. Gelukkig fascineerde het tastbare aspect van design Arjan en omdat de relatie met de tastzin een belangrijk kenmerk was in Anieke’s werk, begon hun samenwerking op natuurlijke wijze. Sinds 2006 stellen ze zorgvuldig hun eigen collectie samen. Ze gaan daarbij actief op zoek naar samenwerkingen met andere jonge ontwerpers om nieuwe producten in de collectie te integreren die in overeenstemming zijn met hun eigen handschrift en houden daarbij de controle over alle productiestappen.

Teamwork tussen Anieke en Arjan is mogelijk en vruchtbaar vanwege hun goede onderlinge connectie – zowel privé als in hun werk. De kwaliteiten en vaardigheden van de een vullen die van de ander aan. Zo is Anieke heel precies en heeft ze veel oog voor detail, terwijl Arjan meer gaat over het geven van bredere overzichten. Anderzijds is hij heel pragmatisch en systematisch qua productie en organisatie, terwijl Anieke zich vanuit emotioneel oogpunt focust op langetermijnstrategieën. Het belangrijkste element van hun succesvolle samenwerking is echter communicatie: ‘Een groot deel van ons creatieve proces is met elkaar praten’, legt Anieke uit. ‘Onze persoonlijkheden zijn compleet anders en dit kan tot tegenstrijdigheden leiden. Door middel van communicatie gaan we een dialoog aan om de verschillen naar elkaar toe te brengen. Deze interactie stelt ons in staat de kwaliteit van ons werk te verhogen.’

Het koppel past deze aanpak ook toe bij het uitbreiden van hun samenwerking naar externe partijen. Vij5 is een label en heeft als doel een ​​platform te zijn waarbij het product voorop staat. Het hebben van de juiste ‘klik’ met andere mensen is echter essentieel voor de curatoren. Het is een bepalende factor in het selectieproces van bijvoorbeeld nieuwe producten voor de Vij5-collectie. Nadat Arjan en Anieke hebben nagedacht of het concept in de collectie past en hoe het product kan worden geproduceerd, willen ze ook kennis maken met de ontwerper. ‘Het is onze intentie om een ​​open en oprechte dialoog met op gang te brengen, precies zoals dat werkt tussen ons tweeën’, ​​zegt Arjan. ‘We zullen het niet altijd met elkaar eens zijn, maar daar gaat het juist om: eerlijkheid om de kwaliteit van ons werk te verbeteren.’

Volgens het koppel is samenwerking een uiterst waardevol voordeel en een bron van inspiratie – in samenwerking met zowel ontwerpers, klanten en fabrikanten. Arjan en Anieke zoeken meestal leveranciers in de buurt van hun Eindhovense studio om persoonlijk met hen te kunnen communiceren en de productie te controleren. Desalniettemin werkt het paar af en toe ook samen met leveranciers buiten hun bereik. ‘We hebben veel gereisd op zoek naar materialen die perfect passen bij wat we in gedachten hadden’, leggen ze beiden uit. ‘De kwaliteit en vaardigheden van een fabrikant zijn voor ons het belangrijkst. We moeten echter eerst die natuurlijke verbinding voelen die essentieel is voor samenwerking – als we die niet hebben, gaan we er niet mee door.’ Hun doel is om voor beide partijen tot een win-winsituatie te komen. ‘Het zou een zakelijke vriendschap moeten zijn, geen agressieve concurrentie’, voegt Arjan toe.

Het paar gelooft niet in concurrentie. ‘Het leven is geen ratrace’, legt Anieke uit. ‘We werken met plezier samen met ambitieuze, gedreven mensen. Maar het doel is om anderen te inspireren, ervaringen te delen en de kwaliteit van ons werk geleidelijk te verhogen.’

Een levendige en dynamische interactie is dus nodig om het creatieve proces op het werk te verbeteren. De goede band tussen Anieke en Arjan kan echter ook een risico vormen voor zowel hun privé- als hun professionele leven. ‘Als samenwerkend koppel is het altijd verleidelijk om direct je ideeën te delen, of je nu thuis of op kantoor bent’, zegt Anieke. ‘We hebben echter gemerkt dat we beter functioneren als we de twee duidelijk scheiden en regelmatig een pauze nemen. Thuis en in het weekend zijn er bij voorkeur geen e-mails en geen telefoontjes meer’, vervolgt ze.

‘Eventuele inzichten die we hebben in onze vrije tijd, schrijven we op papier of e-mailen we naar onszelf zodat we ze gedurende de werkdag kunnen bespreken’. In tegenstelling tot andere jaren zal het label zijn producten niet presenteren op de komende editie van de Salone del Mobile. Zowel Arjan als Anieke zullen echter wel als bezoeker deelnemen. ‘De Salone is ook een belangrijk sociaal moment’, leggen ze uit. ‘We vinden het leuk om te ontdekken waar andere bedrijven en ontwerpers mee bezig zijn en ons daardoor te laten inspireren.’ Het label wil compact en flexibel blijven. Zoals ze allebei onderstrepen, kunnen succesvolle ideeën ergens volkomen onverwachts opduiken. Kijkend naar de toekomst is het doel van Vij5 om naar het brede scala aan mogelijkheden om hen heen toe te groeien.

Door ‘Connecting the Dots’, www.thedots.nl

Connecting the Dots publiceert en presenteert Nederlandse ontwerpers en designcultuur op een internationaal podium tijdens belangrijke designevenementen en beurzen. Hun activiteiten zijn altijd inhoudelijk gedreven, met een focus op het onthullen van de nieuwste ontwikkelingen in de designcultuur. Connecting the Dots organiseert ook beurzen, tentoonstellingen, debatten en netwerkevenementen.


PRODUCTEN